نحوه کار سردخانه صنعتی

در این بخش، نحوه کار یک سردخانه صنعتی و عملکرد این اجزا در کنار یکدیگر را بررسی می کنیم.

سردخانه صنعتی توسط یک چیلر خنک می شود. این چیلر با چرخه تبرید تراکمی بخار کار می کند که در این چرخه، از تراکم و تبخیر بخار برای انجام فرایند سرمایش استفاده می شود. تمام چیلرهای سردخانه ها دارای دو بخش داخلی و خارجی هستند. بخش داخلی تنها شامل اواپراتور چیلر است و سایر اجزای چیلر در بخش خارجی قرار می گیرند. در اواپراتور، سرمایی که چیلر فراهم کرده به هوای داخل سردخانه منتقل می شود و به همین دلیل این بخش باید در داخل سردخانه قرار بگیرد.

اواپراتور، یک مبدل حرارتی است که در یک سمت آن مبرد دوفازی با دمای پایین و در سمت دیگر آن هوای داخل سردخانه قرار دارد. برای تبادل کارآمد حرارت بین هوا و مبرد، مبرد در داخل لوله های پره دار قرار گرفته و هوای داخل اتاق توسط یک یا چند فن روی این پره ها به حرکت در می آید. پس از اینکه مبرد سرمای خود را به هوا انتقال داد، به بخش خارجی باز می گردد تا دوباره پس از طی چندین فرایند، خنک شود.

بخش خارجی چیلر سردخانه از سه قسمت کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط تشکیل شده است. علاوه بر این اجزا، سیستم های کنترلی مختلفی در سردخانه ها وجود دارد که ساده ترین نوع آن را در شکل زیر مشاهده می کنید. در این سیستم کنترلی، زمانی که دمای ترموستات پایین تر از دمای مورد نیاز سردخانه صنعتی باشد، شیری که قبل از اواپراتور تعبیه شده، جریان مبرد را بسته و چیلر را خاموش می کند. پس از گذشت زمان مشخصی، دمای سردخانه دوباره بالا رفته و با باز شدن شیر، چیلر دوباره شروع به کار می کند.

دلیل قرار دادن بخش خارجی در بیرون از سردخانه، گرم بودن کندانسور است که گرمای مبرد در این بخش به هوای محیط داده می شود.

سردخانه صنعتی سپاهان سرما

موارد ضروری جهت محاسبات سردخانه

ابعاد: طول، عرض و ارتفاع

کاربری سردخانه‌ صنعتی: نوع محصول و دمای مورد نیاز جهت نگهداری محصول

محل پروژه: منطقه‌ای که سردخانه در آن واقع می‌شود

نوع مبرد: بر اساس استاندارهای مورد نیاز بهره‌بردار و در نظر گرفتن هزینه‌ها و با توجه به ابعاد، نوع مبرد تعیین می‌شود

جنس عایق: جنس عایق بدنه و کف و لوله‌ها بر اساس درخواست مشتری و با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه و هم‌چنین بودجه تخصیص داده شده تعیین می‌گردد

تلفات گرمایشی: شامل توان الکتریکی تجهیزات برقی استفاده شده در داخل سردخانه، مدت زمان و تعداد نفراتی که در سردخانه حضور پیدا می‌کنند و مدت زمان باز و بسته شدن درب می‌باشد

مقدار محصول: حداکثر مقدار محصولی که در سردخانه نگهداری می‌شود و هم‌چنین مقدار و دمای محصولی که روزانه به سردخانه‌ صنعتی وارد می‌شود.

سرویس‌های دوره‌ای سردخانه

همانند هر سیستم دیگری که از اجزاء مختلف تشکیل شده است، سردخانه‌ صنعتی هم دارای اجزاء مختلف است که نیاز به بازدیدهای منظم و دوره‌ای دارند و انجام منظم و به موقع این بازدیدها، باعث افزایش کارایی اجزاء مختلف و در نهایت عملکرد خوب و افزایش عمر سردخانه می‌شود.

این بازدیدها با توجه به عملکرد هر بخش می‌توانند به صورت روزانه، مانند کنترل کردن دمای داخل سردخانه، هفتگی مانند بررسی خروج آب کندانس‌شده از داخل سردخانه، ماهانه مانند کنترل تجهیزات جانبی و تمیزکردن تجهیزاتی مانند اواپراتور و کندانسور و سالیانه مانند کنترل کردن مبرد داخل سیستم باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت سردخانه صنعتی

اندازه سردخانه صنعتی

با بزرگ تر شدن حجم یک سردخانه، ظرفیت سیستم تبرید بیشتر می شود و همچنین با بزرگ تر شدن مساحت آن، میزان عایق مورد نیاز بیشتر خواهد شد. بنابراین هر چه اندازه (طول، عرض و ارتفاع) یک سردخانه بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

نوع عایق

معمولاً از دو جنس پلی اورتان و پلی استایرن برای عایق کاری دیوارهای سردخانه استفاده می شود. پلی اورتان یک عایق با دوام بوده و ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد اما هزینه اولیه سردخانه را بالا می برد. در مقابل، پلی استایرن یک عایق ارزان قیمت است که با نام فوم نیز شناخته می شود. خواص این ماده به عنوان عایق، ضعیف تر از پلی اورتان است و پیشنهاد می شود تنها برای سردخانه های بالای صفر استفاده شود.

دمای سردخانه

نوع محصول و مدت زمان نگهداری آن، دمای موردنیاز برای یک سردخانه صنعتی را مشخص می کند. بدیهی است که هر چه این دما پایین تر باشد، قیمت سردخانه نیز بالاتر خواهد بود.

نوع سیستم تبرید

سیستم های تبرید سردخانه ها دارای تنوع زیادی هستند. چیلرهایی که به عنوان سیستم تبرید استفاده می شوند می توانند در بخش های مختلف مانند کمپرسور و کندانسور، متفاوت باشند و به همین دلیل این بخش از سردخانه می تواند قسمت بزرگی از هزینه های یک سردخانه را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، بخش بزرگی از هزینه های جاری یک سردخانه مربوط به هزینه انرژی مصرفی توسط سیستم تبرید و هزینه نگهداری و بازرسی این سیستم است.

سخن پایانی

استفاده از سردخانه‌های صنعتی در ابتدا مساحتی به اندازه یخچال‌های کوچک داشتند؛ اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری این ابزارها نیز پیشرفت کردند به طوری که در مساحت‌های مختلف و با توجه به مقدار مواد غذایی که باید نگهداری شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *